Krijg binnenkort mijn spullen thuis omtrent een aansluiting voor ADSL. Ik heb een aansluiting besteld voor ADSL over een ISDN lijn (Annex-b aansluiting).
Mijn vraag is: Wat is een goede oplossing, een losse ADSL annex-b modem met een losse router en wat is dan een goede?
Als je ADSL besteld hebt, heb je dan niet automatisch een modem meebesteld? Want als dat zo is kun je al niet meer kiezen wat je gaat nemen!
Moet er een firewaal in zitten?
Een hardwarerouter heeft normaal gesproken altijd een ingebouwde firewall, omdat de router volgens het NAT (Network Adress Translator) principe werkt. Daardoor ziet een eventuele 'inbreker' alleen je router(IP-adres) maar nooit de adressen van de erop aangesloten PC's. Bij ADSL is een firewall (softwarematig op elke PC of hardwarematig in de router) een MUST!
Wat zijn de ervaringen met het KPN multi-pc modem, zit hier ook een goede fire-wall in en kan ik er VPN verbindengen mee opbouwen?
Met een modem met ingebouwde router heb ik geen ervaring, zie hieronder
Graag wat reacties van mensen die ervaringen hiermee hebben?
Ik heb zelf een los KPN modem (voor een gewone telefoonlijn, geen ADSL) met daarop een US Robotics 8000 hardware router.
Destijds (1 jaar geleden) ??n van de weinige voor particulieren verkrijgbare modellen.
Heeft 4 PC aansluitingen (werkt als switch/hub). Voordeel voor mij was dat er een printservertje in zit zodat ik de elders geplaatste printer ook meteen via het netwerk kon delen.
De USR 8000 werkt uitstekend, heeft een feilloos werkende firewall (maar andere modellen dus ook!). Hij heeft echter ??n vervelend nadeel: na wegvallen van de verbinding door bijv stroomuitval (thuis of in de centrale!) doet hij de reconnect niet goed. Je moet dan het modem en de router in een bepaalde volgorde aanzetten en ertussen een tijdje wachten. Niet erg elegant dus! Een firmware update die dit zou moeten oplossen bracht geen oplossing!
Voor nieuwe toepassingen zou ik deze router dan ook niet aanraden, volgens mij bestaan er inmiddels goedkopere en betere modellen.
Kees