hcc!testbank forum
10 September 2010, 00:09:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: De gebruikers die langer dan een jaar niet hebben ingelogd worden verwijderd.

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1
  Print  
Auteur Topic: Nforce4 en MAXTOR Diamondmax 10 SATA-II wederom problemen  (gelezen 2242 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
con
admins
Full Member
*

« Gepost op: 28 December 2005, 23:32:08 »

Onlangs op de HCC dagen een leuke A8N-E aangeschaft inclusief processor en geheugen.

vorige week een leuke sata-ii schijf van maxtor (160 Gb (6v160e0)) aangeschaft.

De schijf wil niet werken met de Nforce4 chipset. Cry   Er zijn (nog) geen bios updates beschikbaar bij Maxtor, sterker nog, de schijf staat nog niet eens op de site..... Roll Eyes
(dit was de oplossing bij Maxtor DiamondMax 9 series met SATA problemen)

Vandaag de schijf in mijn Spresso getest (Intel 865G mobo + 2,53ghx celeron, werkt gewoon, zonder jumpers of ander instellingen te wijzigen)

Ook nog geen reacties gezien bij NVIDIA en ASUS.

Het lijkt erop dat er behalve VIA chipsets er nog meer chipsets zijn met SATA-II problemen.

Volgens diverse berichten op internet, kan je de drive in SATA-1 modus jumperen, dan zou hij het wel doen.  Gaan we proberen, dus wordt vervolgd.  Cool

Indien je dus een NFORCE-4  moederbord wil voorzien van een sata-2 (300 Mb) schijf  vraag dan aan je leverancier of de schijf werkt met NFORCE chipsets !!!   Wink

To boldly go where no computer has gone before......
Ferdinand
admins
Sr. Member
*

« Antwoord #1 Gepost op: 29 December 2005, 01:44:30 »

Hallo Con

Ik heb een kijkje genomen op de site van Maxtor en ja die schijf bestaat er wel hoor.
zie:
http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_10_data_sheet.pdf
Volgens mij heb je vergist tussen DiamondMax 9 en DiamondMax 10.
Jou HD (6v160e0) is een DiamondMax 10

Wat betref dat de schijf niet werk met de Nforce4 chipset.
Heb ik een site gevonden van hobbyisme die zelf een software heeft ontwikkeld voor Nforce4 chipset
Maar hij gebruikt wel een Gigabyte mobo. Maar jij kan hem vragen of dat ook te gebruiken is op een Asus mobo
Het site is:
http://richandstephsipe.com/2005/05/how-to-install-windows-xp-on-sata-ii.html
Onder het kolom STEP 2
staan de driver nodig zijn voor SATA II
« Laatste verandering: 08 Januari 2006, 14:43:44 door Ferdinand » Gelogd

Iemand vroeg aan een Computer bestaat God?
De computer antwoorder "ja, nu wel" !!
hansvk
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 29 December 2005, 13:27:43 »

Ook even een reactie van mij.

Een maand geleden was mijn vrouw met een configuratie bezig. 'Uiteraard' ook een A8N-E en het bekende neefje schreef naar haar over Maxtor:
Voor de rest weet ik dat maxtor een lekkere snelheid haalt en
goede software beschikbaar is. Let wel op dit zijn serial ata 2 schijven en
op je moederbord is alleen serial ata 1 beschikbaar. Je kan deze schijven
dus wel aansluiten, maar niet op volle snelheid waarvoor ze gemaakt zijn.

Dus het is een bekend probleem bij dit moederbord. Overigens zou het naar zijn ervaring wel moeten werken, alleen haalt het dus niet de grote snelheid.

De tip van Ferdinand is natuurlijk prima voor mensen als Con, alleen adviseer ik altijd simpele gebruikers (zoals ik dus ;-) om ver van dit soort oplossingen te blijven: in de praktijk is het veel geklooi en gedoe en kost het heel veel tijd, omdat de oplossing bijna altijd voor andere combinaties van hardware geschreven zijn. Maar dat schrijft Ferdinand eigenlijk ook al.

groet,

hans
con
admins
Full Member
*

« Antwoord #3 Gepost op: 29 December 2005, 23:43:24 »

Bedankt voor de reacties allemaal...

Hans kan zijn neefje zeggen dat ie de manual nog maar eens moet gaan lezen want de sata poorten van een a8n-e zijn echt high speed (3Gb/s ) volgens de specs. Juist daarom heb ik een SATA-II schijf gekocht. Bovendien werken SATA-II schijven van bijv Western Digital wel zonder problemen.

ferdinand, voor zover bedankt, ik zal de sata drivers eens met de F6 optie in voegen, alhoewel ik bij de eerste installatie een up-to-date geslipstreamde versie van windows xp prof heb gebruikt, je weet maar nooit.

Voor zover ik uit allerlei bronnen heb weten uit te vinden zijn er problemen geweest met de SATA-1 schijven van maxtor (diamondmax 9 en 10) die waren op te lossen door er nieuwe firmware in te flashen.

Nu zou je eigenlijk verwachten van een schijf die op 25 november jongsleden van de band is gerold dat ie dit soort problemen niet meer heeft maar helaas.....  Ondanks het feit dat NVIDIA in allerlei technische bulletins verteld dat het de NFORCE 4 sata controllers heeft ontwikkeld met partners als MAXTOR nu SEAGATE, SAMSUNG, Western Digital en anderen...jaja...

Overigens zijn er op diverse sites melding gemaakt van deze problemen, maar zowel maxtor als nvidia houden zich een beetje op de vlakte.....afwachten dus.

Het jumperen heeft overigens niets opgeleverd.

Enfin zie het maar als een waarschuwing,  voor de rest kom ik er wel uit...

To boldly go where no computer has gone before......
hansvk
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2006, 14:26:45 »

Hallo Con,

neefje en ik kwamen er intussen zelf ook achter. Staat gewoon op de site van Asus. Zijn opmerking is een misverstand en lag niet aan hem. De problemen met Maxtor blijven bekend. Komt op veel forums aan de orde. De nieuwste firmware zou moeten helpen, maar helaas niet altijd, is de ervaring in onze omgeving.i

hans

Pagina's: 1
  Print  

Ga naar: